Berliinin muuria on pätkä jäljellä. Hannu Kavasto katselee.

Berliini ei petä

Tämän sai 30 liittomme jäsentä ja avecia kokea Berliinin-matkalla 25. – 28. toukokuuta. Loppukevään Saksan pääkaupunki oli kaunis ja lämmin. Monet niistäkin, jotka Berliininsä olivat jo nähneet, yllättyivät, kuinka paljon kaupunki on taas muuttunut. Muutos näkyi mm. Museosaaressa, jonka rakennukset oli entisöity ja uudelleen rakennettu.

Berliinissä on eri tietojen mukaan 141 (tai 171) museota. Kaikissa emme käyneet, mutta kiinnostavimmissa kyllä. Tuli todettua, että saksalaiset osaavat museonsa järjestää. Siinä missä DDR-museo veti hymyn huulille, Juutalaismuseon dramatiikka sai hiljaiseksi; jo itse rakennus on arkkitehtonisesti vaikuttava.
Historiamuseossa Saksan menneisyys parin tuhannen vuoden taakse oli havainnollisesti esillä.
Totta kai kävimme myös Potsdamissa, viehättävässä puutarhakaupungissa Berliinin tuntumassa, joka oli Preussin hallitsijoiden residenssikaupunki Berliinin ohella. Lounastimme Cecilienhofin barokkilinnan ravintolassa, katselimme neuvotteluhuonetta ja pöytää, jonka ääressä Churchill, Stalin ja Truman sopivat Saksan tulevaisuudesta 1945.

Avajaispäivänä vierailimme Suomen suurlähetystössä, joka on osa pohjoismaiden lähetystökompleksia. Kollegamme, lehdistöneuvos Leo Riski toimi isäntänä ja kertoi lähetystön taustasta, Saksan nykypolitiikasta ja media-asetelmista. Suurlähettiläs Päivi Luostarinen piti kahveepöydässä asiantuntevan poliittisen katsauksen.

Pelkkää museoita matkamme ei ollut. Jotkut tekivät omatoimisen tutustumiskäynnin entisen Itä-Berliinin puolelle, jossa esimerkiksi Prenzlauer Bergissä on suosoiteltava taiteilijoiden suosima Kastanienalle ja Kulturbrauerai, vanhan Berliinin mahtipanimosta muodostettu kulttuurikeskus. Toiset kävivät lenkillä hienossa Tiergatenissa ja kaikki katselivat ihmisvilinää Unter den Lindenin kahvilassa.

Perjantai-illan kruunasi Berliinin Filharmonikkojen konsertti, jossa solistina oli mm. Lilli Paasikivi ja esityksenä Richard Wagnerin Valkyyria-konserttiversio.

Matkatoimisto – MatkaSeniorit - ja matkamme johtaja Jyrki Vesikansa olivat onnistuneet lounas- ja illallisravintoloiden valinnoissa. Saksalainen menu oli maukas ja runsas.

Asiantuntevana ja miellyttävänä oppaanamme oli Itä-Saksan puolelta, Wittenbergistä kotoisin oleva Heike Merklein-Schubert.

Matkan huipennus oli Berliinin Filharmonikkojen Valkyyria-oopperan nelituntinen konserttiversio ylikapellimestarinsa Sir Simon Rattlen johdolla. Solistina kuultiin muun muassa Lilli Paasikiveä.

Seuraavan matkan suunnittelu alkaa syksyllä. Ideat ovat tervetulleita: sihteeri(at)sanomalehtimiesliitto.fi

Teksti: Jukka Reinikainen
Kuvat: Matti Laipio

Ei huolen häivää eli Sanssouci, Fredrik Suuren linna Potsdamissa.

3. Euroopan jako vahvistettiin täällä, Potsdamin konferenssissa 1945 Churchillin, Stalinin ja Trumanin kesken. Stalin toi neuvottelupöydän Moskovasta.

4. Fredrik Suuren hautakivi, jolla on aina tuoreita perunoita.

5. Katseet eteenpäin. Jokiajelulla Spreellä. Kuvassa SSL:n ryhmästä Marketta Mattila ja Jukka Reinikainen.

6. Matkamme johtaja Jyrki Vesikansa näyttää Berliinin keskustassa, Mittessä, paikkaa, jossa kuninkaanlinna oli, ennen kuin DDR sen purki ja rakensi tilalle kulttuurirakennuksen, jonka taas Saksa purki DDR:n hajoamisen jälkeen. Paikalle suunnitellaan uutta linnaa vanhojen piirustusten mukaan.

7. Liittokanslerin virasto.

8. Nokikolari tuo onnea.

9. Piha itäpuolella uljaassa Sony Centerissä Potsdamer Plazilla. Täällä nautimme tulolounaan.

10. Pohjoismaiden lähetystöt. Saksan poliittista tilannetta meille valottivat suurlähettiläs Luostarinen ja lehdistöneuvos Leo Riski.

11. Berliinissä riittää toinen toistaan hienompia muistomerkkejä.

12. Berliinissä on toista sataa museota, joiden nähtävyyksissä on mm. tämä lehti ennen uuta Suometarta.