SSL rikkoi lasikaton

Toimittaja Maarit Tyrkkö johtaa nyt Suomalaista Sanomalehtimiesliittoa, kun Jyrki Vesikansa halusi 20 vuoden rupeaman jälkeen luopua puheenjohtajan tehtävistä.

Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton (SSL:n) vuosikokous 3.5.2017 oli historiallinen. Kaksikymmentä vuotta puheenjohtajana toiminut lehdistöneuvos Jyrki Vesikansa pyysi vapautusta tehtävästään.

Hänen seuraajakseen jäljellä olevalle toimikaudelle, vuosiksi 2017 - 2018, valittiin toimittaja Maarit Tyrkkö. Tyrkkö on ensimmäinen nainen puheenjohtajana liiton yli satavuotisessa historiassa.

Varapuheenjohtajana jatkaa Marketta Mattila, sihteerinä ja rahastonhoitajana Jukka Reinikainen sekä muina johtokunnan jäseninä Jaakko Leppänen, Pirjo Nuotio, Heljä Salonen ja Nina Stenros. Uudeksi jäseneksi johtokuntaan valittiin Tapani Ruokanen. Vuosikokouksessa jaettiin kaksi Olli-palkintoa tunnustuksena merkittävästä journalistin työstä. Ne saivat päätoimittaja Merja Ylä-Anttila ja toimittaja, fil.tri Kreeta Karvala. Kunniajäsenikseen liitto kutsui pitkäaikaisen puheenjohtajansa Jyrki Vesikansan sekä toimittaja Eero Helariutan.

Vuonna 1905 perustettu Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on maan vanhin edelleen toimiva journalistien yhdistys. Jäseniä on noin 270.

Liiton yhteystiedot

Jyrki Vesikansan seuraajaksi vuosille 2017 - 2018, valittiin toimittaja Maarit Tyrkkö. Tyrkkö on ensimmäinen nainen puheenjohtajana liiton yli satavuotisessa historiassa.

Vuosikokous ma 9.5. klo 18.00 UPM:ssä

Liiton vuosikokous on keskiviikkona 3.5.2017 kello 17.00 Alma-talossa Helsingissä. Kokouksessa myös valitaan uusi puheenjohtaja vuosille 2017-18. Ennen kokousta jaetaan liiton Olli-palkinnot. Ohessa esityslista, toimintasuunnitelma ja -toimintakertomus.

Ilmoittautumiset
jyrki.vesikansa@kolumbus.fi
p. 09-777 3074, 040 721 7334

Toimintakertomus 2016

Vuosikokous 2017 työjärjestys

Toimintasuunnitelma 2017

Vuosikokous ma 9.5. klo 18.00 UPM:ssä

Monipuolinen lehtimies Eero Sauri on liiton uusi kunniajäsen.

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto piti vuosikokouksensa 40 jäsenen voimin UPM Kymmenen isännöimänä hienossa Biofore-talossa Helsingissä 9. toukokuuta.
Kokoukselle esiteltiin liiton uusi kunniajäsen Eero Sauri. Eeron monin tavoin osallistunut liiton toiminnan kehittämiseen, esitelmöinyt tilaisuuksissamme ja järjesti hienon matkan Pohjois-Ruotsiin, jossa mm. kuultiin esitys alueen median tilasta. Eeron pitkä journalistin ura on kattanut Apu-lehden reportterin, kustantajan ja Sanomien Erikoislehtien toimitusjohtajuuden.
Vuosikokous täydensi johtokuntaa. Erovuorossa ollut Iltalehden Risto Kunnas, johtokunnan ideamylly, oli erovuorossa eikä ollut enää käytettävissä. Hänen tilalleen valittiin Heljä Salonen Iltalehdessä.
Erovuorossa olleet puheenjohtaja Jyrki Vesikansa ja sihteeri Jukka Reinikainen valittiin uudestaan.

Paperia kuluu 30 miljoonaa tonnia

Kokouksen jälkeen UPM:n sidosryhmä johtaja Stefan Sundman esitteli Biofore-taloa ja UPM:ä. Sanomalehtipaperi-liiketoiminnan johtaja Anu Ahonen esitteli meitä kiinnostavia graafisten paperin liiketoimintanäkymiä. Hän totesi, että nämä paperit kerryttävät edelleen UPM:lle hyvin tulosta. Niiden kysyntä on viime vuosina vähentynyt 3-4 prosenttia vuosittain. Kuitenkin Euroopassa painetaan tänä päivänä 30 miljoonaa tonnia sanomalehtipaperia, joten uutiset printin kuolemasta ovat ennenaikaisia.
Anu Ahonen esitteli kiinnostavan skenaarion, jossa vahva kysyntäpotentiaali on Saksan aluelehdissä.
Tilaisuuden jälkeen UPM tarjosi loisteliaan buffet-illallisen.

Johtokunta 2016

Puheenjohtaja Jyrki Vesikansa
jyrki.vesikansa@kolumbus.fi, 09-777 3074 tai 040-721 7334.

Varapuheenjohtaja Maarit Huovinen

Sihteeri Jukka Reinikainen,
sihteeri(at)sanomalehtimiesliitto.fi, 040 511 4996

Pirjo Nuotio

Jaakko Leppänen

Heljä Salonen

Rahastonhoitajana toimii Pentti Oslamo

Työjärjestys

Toimintakertomus 2015

Toimintasuunnitelma 2016-2017

Vuosikokous ti 5.5. klo 17 Postin toimitalossa Pohjois-Pasilassa

Liiton vuosikokous on tiistaina, 5. toukokuuta kello 17 Postin (ent. Itella, ent. Posti) toimitalossa (Posti Group, Postintaival 7 A, 00230 Helsinki. Sisäänkäynti A-talon pääovesta). Esillä sääntömääräiset asiat, Olli-palkinnon jako ja toimitusjohtaja Heikki Malisen esitys Postin näkymistä -- myös lehtien jakelun kannalta. Tarjoiluakin on keskinäistä keskusteluamme ryydittämään.

Alueelle pääsee mm. junilla A ja M, Ilmalan seisakkeelta on perille noin 400 metriä. Poikittaislinja 50 Herttoniemen metroasemalta Suursuolle kulkee ohi (pysäkki "Posti 1", nro 2199). Talon edessä on pysäköintipaikka, parkkiluvan saa A-talon infopisteestä. Liitto järjestää siitä kiinnostuneille kello 16.30 yhteiskuljetuksen kokoukseen Helsingin keskustasta Kiasman edestä sekä Pasilasta MTV:n yläportilta Ilmalantorilta.

Liiton kotisivuilla julkaistaan etukäteen kokouksen aineistoa. Tarjoilun takia vuosikokoukseen pyydetään ilmoittautumaanJyrki Vesikansalle viimeistään ke 29.4. Kerro samalla, lähdetkö yhteiskuljetukseen Kiasmalta tai Ilmalantorilta.

Toimintakertomus 2014

Toimintasuunnitelma 2015

Vuosikokous ke 7.5.2014 klo 17 Ostrobotnialla

Vuosikokous historian havinoissa

Suomalaisen sanomalehtimiesliiton johtohenkilöillä oli varsin merkittävä rooli Suomen itsenäistymisprosessissa, kuten puheenjohtaja Jyrki Vesikansan esitelmästä kävi ilmi. Vesikansa esitelmöi liittomme vuosikokouksen yhteydessä Ostrobotnialla 7. toukokuuta. Vuosikokoukseen osallistui yli 50 liittomme jäsentä.
Vuosikokous muun muassa valitsi johtokuntaan Keijo Leppäsen tilalle Pirjo Nuotion MTV3:n uutistoimituksesta ja eroa pyytäneen Eero Helariutan tilalle Jaakko Leppäsen Porista.
Professori Martti Häikiö kommentoi Vesikansa alustusta, analysoi mm. P.-E. Svinhufvudin roolia itsenäistymisen eri vaiheissa sekä valotti Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien valmisteluja.

Toimintakertomus 2013

Toimintasuunnitelma 2014

Johtokunta 2014

Puheenjohtaja Jyrki Vesikansa
jyrki.vesikansa@kolumbus.fi, 09-777 3074 tai 040-721 7334.

Varapuheenjohtaja Maarit Huovinen

Sihteeri Jukka Reinikainen,
sihteeri(at)sanomalehtimiesliitto.fi, 040 511 4996

Risto Kunnas

Pirjo Nuotio

Jaakko Leppänen

Rahastonhoitajana toimii Pentti Oslamo

Vuosikokous 7.5. klo 17 Alma-talossa

Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton vuosikokous pidettiin Helsingissä Alma-talossa, 7. 5. 2013. Vuosikokousasioiden lisäksi jaettiin perinteiset Olli-palkinnot ansioituneille journalisteille. Tietoa kokouksen päätöksistä seuraavassa jäsenkirjeessä.

Kokouksen työjärjestys

Toimintakertomus 2012

Toimintasuunnitelma 2013

Tilintarkastuskertomus

Toiminnantarkastuskertomus

Vuosikokous 2012 3.5. klo 17
SKS ”emännöi” vuosikokousta

Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton vuosikokous pidettiin 3. toukokuuta Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tiloissa. Vuosikokous teki muun muassa henkilövalintoja sekä hyväksyi liiton toimintasuunnitelman ja talousarvion. Jäsenmaksu säilyy 15 eurossa.
Erovuorossa ollut varapuheenjohtaja Maarit Huovinen valittiin uudelleen. Samoin paikkansa johtokunnassa uusivat Eero Helariutta ja Nina Stenros. Puhetta kokouksessa johti Jyrki Haikonen.

Tilaisuuden aluksi viestintäpäällikkö Sirkka-Liisa Mettomäki SKS:stä kertoi 1831 perustetun seuran värikkäistä vaiheista. SKS:n keskittyy kansanperinteen, kielen ja kirjallisuuden tutkimukseen ja tunnetuksi tekemiseen. Lisäksi se on merkittävä kirjallisuuden kustantaja, ollut jo vuodesta 1834. Ensi töikseen se julkaisi Kalevalan, painos oli 500 kpl. mutta vielä 1880-lopussa muutama kappale oli myymättä. Painosten kuninkaiksi tietokirjat siis harvoin pääsevät.

Vuosikokoukseen osallistui noin 50 liittomme jäsentä. Kokouksen jälkeen nautittiin Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Kotuksen johtajan, professori Pirkko Nuolijärven esitelmästä suomen kielen asemasta sekä buffetin antimista.

Vuosikokousmateriaalit 2012:

Toimintasuunnitelma 2012 (pdf)

Toimintakertomus 2011 (pdf)

Vuosikokous 2011
16.5. 2011 klo 17

Vuosikokouksessa 16.5. valittiin varapuheenjohtajaksi tälle vuodelle Maarit Huovinen ja johtokunnan jäseniksi erovuoroisten tai eroa pyytäneen tilalle Keijo Leppänen, Marketta Mattila ja Nina Stenros.

Toimintakertomus, tilinpäätös ja toimintasuunnitelma hyväksyttiin kotisivuilla jo julkaistussa muodossa. Puhetta johti Jyrki Haikonen.

Kokouksessa jaettiin Olli-palkinnot Timo Hakkaraiselle ja Maarit Huoviselle.

Kokouksen jälkeen tohtorit Antti Kuusterä ja Antti Suvanto alustivat Suomen Pankin historiasta ja nykypäivästä, mikä herätti 50-päisessä kuulijajoukossa keskustelua. Lopuksi nautimme raikkaasta viinipuhvetista pankin kerhohuoneistossa.

Vuosikokousmateriaalit 2011

Toimintasuunnitelma (pdf)

Toimintakertomus 2010 (pdf)

Johtokunta 2011
Jyrki Vesikansa, puheenjohtaja
Maarit Huovinen, varapuheenjohtaja
Jukka Reinikainen, sihteeri
Eero Helariutta
Risto Kunnas
Keijo Leppänen
Nina Stenros

Kokouksiin osallistuu myös rahastonhoitaja Pentti Oslamo.

Vuosikokous 2010
ma 3.5. klo 17 Päivälehden museossa

Vuosikokous pidettiinn Päivälehden museossa (Helsinki, Ludviginkatu 2-4) maanantaina 3. toukokuuta 2010 kello 17 alkaen. Sääntömääräisten vuosikokousasioiden sekä Olli-palkinnon jakamisen jälkeen professori Raimo Salokangas alusti julkaisemastaan ministeri Eljas Erkon elämäkerrasta.

SSL:n vuosikokous valitsi yksimielisesti liiton puheenjohtajaksi edelleen Jyrki Vesikansan toimikaudeksi 2010-2012. Maarit Huovinen oli pyytänyt eroa johtokunnan jäsenyydestä. Hänen tilalleen vuodeksi 2010 valittiin Keijo Leppänen, Kympin uutisten uutisankkuri. Erovuoroisista jäsenet Risto Kunnas ja Jukka Reinikainen valittiin uudelleen. Reinikainen toimii edelleen liiton sihteerinä.

Vuosikokouspaperit

Toimintasuunnitelma (word)

Toimintakertomus 2009 (word)

Vuosikokous 2009

Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton vuosikokous pidettiin 5.5.2009 Satakuntatalossa Helsingissä. Ennen vuosikokousta tutustuttiin Nykypäivän toimitukseen päätoimittaja Margit Haran opastuksella.

Vuosikokouksen jälkeen pidetyssä paneelikeskustelussa arvioitiin puolueiden äänenkannattajien tilannetta ja näkymiä. Paneeliin osallistuivat Kansan Uutisten päätoimittaja Jouko Joentausta, Suomenmaan päätoimittaja Timo Laaninen ja Margit Hara.

Lehtien toimituspolitiikoissa havaittiin eroja, mutta yhtä kaikki: puolueiden linjat tulevat jutuissa esille. Hara ja Joentausta kehottivat lukemaan myös rivien välit. Valtion tukiraha on olennainen taloudellinen apu kaikille näille lehdille.

Vuosikokous vahvisti liiton jäsenmaksuksi 15 euroa,
hyväksyi toimintakertomuksen ja toimintasuunnitelman sekä tilinpäätöksen sekä täydensi johtokuntaa erovuorossa olleiden osalta.
Kokouksen jälkeen keskustelua jatkettiin buffet-illallisen merkeissä.

Kokousasiakirjat:

Toimintakertomus 2008 word pdf

Toimintasuunnitelma 2009-2010 word pdf

Uuden Suomen toimitusseura pitää vuosikokouksensa samana päivänä klo 16.45 Nykypäivässä. Seuran toiminta ehdotetaan siirrettäväksi toistaiseksi lepotilaan.

Liiton edellinen vuosikokous oli 29.4.2008

Tutustuimme ensin Uuden Suomen verkkolehden toimitukseen Helsingin Ruoho-lahdessa.
Toimituksesta siirryimme muutaman sadan metrin päähän Kaapeli-tehtaalle ravintola Hima & Saliin (Tallberginkatu 1 C 10), jossa päätoimittaja Markku Huusko kertoi lisää Uuden Suomen uudesta tulemisesta.

Vuoden 2007 toimintakertomus

Puheenjohtajan valitseminen vuosille 2017-18. Jyrki Vesikansa on pyytänyt vapautusta tehtävästä. Valitaan seuraaja jäljellä olevalle toimikaudelle.

(pdf)    (word)

Toimintasuunnitelma 2008-2009   (pdf)    (word)

Menneet vuosikokoukset