Matka Pohjois-Puolaan ke 30.8. - la 2.9.2017

Matka Pohjois-Puolaan 30.8.-2.9.2017 (ke-la) on pian ajankohtainen ja sitä hoitaa Jyrki Vesikansa. Osallistujia on 37 henkeä.
Jälki-ilmoittautumista voi yrittää Vesikansan kautta (<jyrki.vesikansa@kolumbus.fi>), jos lentopaikkoja ja hotellihuoneita löytyy. Vastuullisena matkanjärjestäjänä on Oy Kon-Tiki Tours Ltd (Matka-Seniorien seuraaja).

Alustava ohjelma on seuraava:

Ke 30.8.

07 Lentokentällä

08.25 Helsinki-Gdansk AY 751

09.25 Gdanskin lentokentällä, nousu bussiin, suomea puhuva opas mukana. Kiertoajelu mm. Westerplattille (täällä alkoi 2. maailmansota, muistomerkki ym.)

12.00 Lounas (ehkä hotellissa) Asettuminen hotelliin.

15.00 Lähtö vanhaan keskustaan, kaupunkikävely.

19.00 Tuloillallinen (lisämaksusta).

To 31.8. Ajankohtaispäivä

Aamiainen.

10.00 Lähtö Solidaarisuus-museoon ja muistomerkille.

12.30 Lounas.

14.30 Ajankohtaiskatsaus, esim. paikallinen journalisti (englanniksi). Iltapäivä ja ilta vapaa / kulttuuritarjontaa.

Pe 31.8. Maakuntapäivä

Aamiainen

10.00 Lähtö bussilla maakuntakierrokselle, bussissa alustuksia. Marienburgin (Malborkin) linna (keskiajan suurin, Saksalaisen ritarikunnan pääpaikka).

12.30 Lounas Malborkissa.

16.00 Stutthofin keskitysleiri.

19.00 Lähtöillallinen (lisämaksusta).

La 1.9. Lähtöpäivä

Aamiainen

10.00 Lähtö bussilla (matkatavarat mukaan). Kierros -> Sopot (rantakylpylä), Gdynia (1930-luvun funkis), Oliwa (mahtavat urut, rauha Ruotsin kanssa 1660 = kertaus yhteisistä sodista).

12.30 Lounas (esim. Sopotissa). Gdanskin vallit (näköalat) tms. Kahvit?

17 Lentokentällä.

18.45 Gdansk-Hki AY 752.

21.45 Hki-Vantaa

Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton kevätristeily kuunari Kathrinalla to 11.5.2017

Lähtö klo 16 Lyypekinlaiturista, Helsingin Kauppahallin edestä, jonne paluu noin klo 20.

Jo traditioksi muodostunut keväinen veneretkemme suuntaa vuonna 2017 jälleen merelle. Torstaina 11. toukokuuta ajamme ulos Helsingin satamasta vuonna 1949 rakennetulla kolmimastokuunari Kathrinalla. Alus on tunnelmallinen, täysin entisöity perinnepurjelaiva.

Säätä ja kapteenin sanaa seuraten seilaamme Helsingin edustalla, mahdollisesti kiinnitymme saaristossa laituriin ruokailun ajaksi. Purjeet nostamme tuulen mukaan - ehkä ruokailun jälkeen.

M/aux Kathrinan ruumassa toimiva tasokas ”Puosun kellari”, tarjoilee meille herkullisen buffet-menun:

Salaattipöytä: Vihersalaattilajitelma. Tomaattisalaatti (punasipuli, oliivi, basilika, parmesanlastu & yrttiöljy). Curry marinoidut kukkakaalit. Marinoidut kesäkurpitsat, pikkelöity punasipuli.

Buffet: Riimihärkää, piklattua sipulia. Marinoituja herkkusieniä & piparjuurismetanaa. Lohichevice, saaristolaisleipäkrutonki. Uudet perunat. Karitsan paahtopaistia. Laivan karpalokastike. Lämpimät vihannekset & rosmariini perunat. Laivan leipä & voi.

Ruokajuomat: punaviini Guestos Malbec, Argentina, valkoviini Adega de Pegoes Colheita, Portugal sekä olutta, siideriä ja virvoitusjuomia. Kahvi/tee, jälkiruoka (vaniljajäätelö-marjakompotti-laivan kinuski tai raparperipiirakka - vaniljakastike).

Retken hinta on jäseniltä 55 euroa ja seuralaiselta 80 euroa. Maksuun sisältyvät ruokajuomat. Mahdolliset snapsit, avec-juomat yms. omaan laskuun, samoin virvokkeet yms. laivalla.

Ilmoittautumiset to 4.5. mennessä Jukka Reinikaiselle (yhteystiedot alla). Ilmoittautumisen yhteydessä myös toiveet erityisruokavaliosta, kiitos.
Myös maksut to 4.5. mennessä liiton tilille: FI03 1031 5001 9180 77 (Nordea 103150- 1918077). Maksuviestiin merkinnät veneretki ja jäsen 55 euroa, seuralainen 80 euroa. Älä käytä mitään (vanhoja) viitenumeroita. Lisää myös oma nimesi, jos tili on esim. yrityksen nimellä. Jos retki peruuntuu, voi liitto joutua - tilanteen mukaan - perimään sille aiheutuvia peruutuskuluja.

Ilmoittautumiset: P. 09-412 7208, 040-511 4996 jukka.reinikainen@omnipress.fi Koivuviita 12 F 21, 02130 Espoo.
Retken on suunnitellut Nina Stenros, jolta lisätietoja (0400 602242, nina.stenros@yle.fi).

Tervetuloa keväiselle yhteiselle purjehdukselle arvokkaaseen ja uljaaseen tyyliin…

Retki Raumalle la 22.4.

Keväinen kulttuuriretki suuntautuu nyt Unescon maailmanperintökohteeseen eli Raumalle. Sen ainutlaatuisen keskustan ohella tutustumme nykypäivään eli Länsi-Suomeen, joka on harvinainen, suuriin ketjuihin kuulumaton maakuntalehti. Kuulemme myös raumankielisen esityksen (ei tulkkausta). Retkeä on järjestänyt – porilaisuudestaan huolimatta – ennen muuta Jaakko Leppänen.

Ohjelma on alustavasti seuraava:

08.00 Lähtö Helsingistä Kiasman edustalta. Bussissa aamiaistarjoilu ja pikku alustuksia eri aiheista.

11.30 Tulo Raumalle Marva Median toimitalolle. Länsi-Suomen päätoimittaja Janne Rantanen kertoo lehden näkymistä.

13.00 Lounas ravintola Vesitornissa (hyvä ruoka ja näköaloja). Lounasvieraana Rauman kaupungin edustaja. Miten Rauma on selvinnyt mm. äskeisestä telakkakriisistä? Lyhyt oppimäärä rauman giälestä ja historiasta (Heino&Niemi).

15.00 Kiertoajelulla katsastamme Rauman telakan, sataman ja muita merkittäviä teollisuusyrityksiä.

15.30 Kävelykierros Vanhan Rauman alueella.

16.30 Kahvit. Bussi Helsinkiin lähtee noin 17.30. Perillä ollaan kello 21 mennessä.

Hinta jäseniltä 65 euroa ja seuralaiselta 75 euroa sisältää bussimatkat kahvi- ja viinitarjoiluineen, lounaan ruokajuomineen ja lähtökahvituksen. Omatoimisesti liikkuvia hyvitetään 35 eurolla (eli hinnat heiltä 30 ja 40 euroa).

Maksut 1.4. mennessä liiton tilille FI03 1031 5001 9180 77. Vain maksetut ilmoittautumiset otetaan huomioon. Maksuviestiin merkinnät jäsen 65 euroa, seuralainen 75 euroa (tai lisäys "omatoiminen" sekä ao hinnat). Älkää käyttäkö mitään vanhaa eikä äskeisen jäsenmaksulaskun viitenumeroa. Merkitse myös nimesi, jos tili on esim. yrityksen nimellä.

Ilmoittautumiset 4.4. mennessä Jaakko Leppäselle jaska.leppanen@gmail.com. Kerro tällöin toiveesi pääruoasta (liha tai kala) ja erityisruokavaliosta. Samoin se, jos tulet tai palaat omatoimisesti.

Tervetuloa mukaan!

Veneretki Vuosaaresta Liuskasaarelle ti 17.5. klo 16.00 (keskustasta alkaen)

Keväisestä veneretkestä on tullut suosittu osa toimintaamme. Tiistaina 17. toukokuuta tutustumme Vuosaaren uuteen suursatamaan ja purjehdimme sieltä Helsingin itäsaariston läpi Kaivopuiston edustalle Liuskasaarelle. Nautimme siellä illallisen Helsingfors Segelsellskapetin (HSS) perinteikkäässä, Kalastajatorppaa muistuttavasssa Boathouse-ravintolassa. Sieltä palaamme omaan tahtiin HSS:n vuorolautalla Merisataman rantaan (Carusel- ja Kompassi-ravintolojen väliin).

Ohjelma on seuraava
16.00         Lähtö bussilla keskustasta Kiasman edestä. (Emme voi odotella -- perässä   voi tulla esim. metrolla Vuosaareen ja sieltä Columbus-kauppakeskuksen         luota taksilla satamaan.)

16.30         Saapuminen Vuosaaren satamaan (suljettu alue).
                  Tervetulomalja ym. Sataman esittely, katsaus meneillään oleviin hankkeisiin ja näkymiin.

17.45         Lähtö laivalla Vuosaaresta kohti Liuskasaarta. Matkan aikana katsauksia merellisestä  Helsingistä ym.

19              Tervetuloa Liuskasaarelle HSS:n kommodori Tapio Lehtinen.

Illallinen Boathousessa:
- kurpitsakeittoa ja kampasimpukkatartar;
- paistettua kuhaa, uuden sadon perunaa, tummaa tillikastiketta;
- creme caramel ja omena-calvados -sorbet.
- Kahvia tai teetä
- Ruokajuomana Michel Servin Blanc/ Rouge (Ranska).

Paluu oman aikataulun mukaan vuorolautalla (hinta 3 euroa).

Retken hinta on on jäseniltä 60 euroa ja seuralaiselta 85 euroa. Maksuun sisältyvät ruokajuomat. (Mahdolliset snapsit, avec-juomat yms. omaan laskuun, samoin virvokkeet yms. laivalla.)

Ilmoittautumiset ti 3.5. mennessä Jukka Reinikaiselle (yhteystiedot yllä). Tällöin tulee kertoa myös toiveensa erityisruokavaliosta. Retken ovat suunnitelleet Risto Kunnas ja Nina Stenros, joilta saa lisätietoja.

Maksut ti 3.5. mennessä liiton tilille FI03 1031 5001 9180 77 (Nordea 103150-1918077 ).  Maksuviestiin merkinnät veneretki ja jäsen 60 euroa, seuralainen 85 euroa. Älä käytä mitään vanhaa viitenumeroa äläkä jäsenmaksulaskun viitenumeroa. Merkitse myös nimesi, jos tili on esim. yrityksen nimellä. Jos retken joutuu peruuttamaan, liitto voi tilanteen mukaan joutua perimään sille ehkä aiheutuvia peruutuskuluja.

Tervetuloa keväiseen saaristoon ja mukavaan yhdessäoloon!

Tonavan-matkalle 25.–28.8.2016 ehtii vielä ilmoittautua

Matkalle Wieniin, Bratislavaan ja Burgenlandiin on ilmoittautunut jo mukavasti väkeä, mutta vielä ehtii mukaan -- kuitenkin mieluiten 2. toukokuuta mennessä. Vapaamuotoiset, mutta sähköposti- tai muutoin kirjalliset ilmoittautumiset Jyrki Vesikansalle

P. 09–777 3074, 040–721 7334
jyrki.vesikansa(at)kolumbus.fi

Ilmoittautuneille lähetetään pyyntö tarkemmista henkilö- ym. tiedoista. (Mm. lentolipussa on nykyään oltava täsmälleen sama nimi kuin passissa.) Jos olet jo ilmoittautunut, mutta et saa varmistustietoa 22.4. mennessä sähköpostiisi, ota yhteys Vesikansaan.

Matkan teknisenä, vastuullisena järjestäjänä on edelleen Matka-Seniorit (nykyisin osa Kon-Tikin toimistoa). Hinta on jäseniltä 800 euroa ja seuralaiselta 1.150 euroa, jos riittävä määrä osallistujia ilmoittautuu ja Onni V. Tuiskun säätiö sekä oma vuosikokouksemme antavat oletetun tuen. Muussa tapauksessa hintaa saatetaan joutua hieman nostamaan. Hintaan sisältyvät entiseen tapaan matkat, opastus, ohjelmaan merkityt kohteet ja ateriat ruokajuomineen. Osa ohjelmasta on lisämaksullista. Matkatoimisto lähettää laskut ennakko- ja loppumaksusta sekä lisätietoja.

Ohjelma on seuraava (muutosvarauksin):

Torstai 25.8.  Wien

08.30        Finnairin suora lento AY 765 (kentälle noin kello 06.55).
09.55        Wien, josta kiertoajelulle. (Suomenkielinen opas ja omaakin  taustainformaatiota.)  Päänähtävyydet.
12.30         Lounas.
Ip.              Ammatillista ohjelmaa. (Poliittinen tilannekatsaus.)
                  Majoittuminen hotelli Ananas ***+. Rechte Weinzeile 93-95 (Ringiltä ja Staatsopernista 1,5 km, metro U 4 (Pilgrimgasse).
Ilta             Tuloillallinen. (Lisämaksusta.)

Perjantai 26.8.  Wienin liepeet / taide

Aamiainen hotellissa.
09.30         Lähtö bussilla -> Schönbrunnin kesäpalatsi. Wienerwald.
                  Lounas Heiligenkreuzin luostarissa.
Ip.              Baden, Gumboldskirchenin viinialue (ohimennen). Kahvi ja Kuchen.
Ilta             Vapaa. Lisämaksulla esim. Mozart/ Strauss -konsertti Kursalon Stadtpark   kat. B 65 euroa klo 20.15 - 22.00. (Tarjonnasta lähetetään lisätietoja    ilmoittautuneille.)

Lauantai 27.8. Bratislava (Slovakian pääkaupunki) - Burgenland

Aamiainen hotellissa.
09.30         Kuljetus laivarantaan.
10.00         Katamaraanilla pitkin Tonavaa.
11.15         Bratislava. Kävelykierros vanhassa kaupungissa.
                  Lounas.
Ip.              Bussilla läpi Burgenlandin. Viinitarhavierailu, kahvi. Eisenstadtissa vilkaistaan  ulkopuolelta Esterhazyjen palatsia, jossa mm. Haydn vaikutti.    Paluu noin klo 18 - 18.30.
19.30         Lähtöillallinen Wienissä (lisämaksusta).

Sunnuntai 28.8.  Tonavan laakso

Aamiainen hotellissa. Matkatavarat bussiin.
11.00         Retki Tonavan laaksoon. Melkin vuoriluostari, lounas. Wachaun viinirinteet. Hakkapeliittain jäljillä Dürnsteinin linnaan, jossa Richard Leijonamieli oli vankina.
17.30         Lentokentällä, josta 19.20 lento Suomeen, perillä klo 22.40.

Kulttuuriretki Hämeenlinnaan la 5.3

Tämän kevään kulttuuriretki suuntautuu lauantaina 5. maaliskuuta Hämeenlinnaan.  Ohjelman on suunnitellut Pirjo Nuotio. Matka kestää päivän, palaamme siis illalla takaisin Helsinkiin. Hämeenlinnassa käymme katsomassa Olli Jalosen kirjoittaman näytelmän Miehiä ja ihmisiä, jota luonnehditaan haikeaksi ja räväkäksi komediaksi lempeäksi hymyksi nuoruudelle. Näytelmä saa ensi-iltansa 26.2.

Teatterin jälkeen käymme Sibeliuksen synnyinkodissa, jossa isäntänämme on Sibelius-seuran puheenjohtaja, pianotaiteilija Erkki Korhonen. Hän kertoo – varmaan soittonäyttein – säveltäjämestarista. Sen jälkeen nautimme illallisen kiinnostavassa hämeenlinnalaisravintolassa Piparkakkutalossa. Tarjolla on toastskagen ja pääruokavaihtoehtoina lihaa tai kalaa. Kertokaa valintanne Jukka Reinikaiselle, joka ottaa vastaan ilmoittautumiset.

Matkan ohjelma:

11.15                         Lähtö Kiasman edestä. Bussissa aamiaistarjoilu.
13.00–15.30               Miehiä ja ihmisiä (Hämeenlinnan teatteri,                                   päänäyttämö). Väliajalla kahvitarjoilu.
16.00–17.00               Vierailu Sibeliuksen syntymäkotiin Hallituskatu 11. Isäntänä                     Erkki Korhonen.
17.15                          Piparkakkutalo (torin laidalla), illallinen ruokajuomineen.        Omistaja Veikko Lindholm kertoo talosta.
Noin 19.00                  Paluu Helsinkiin alkaa.

Hinnat jäseniltä 60 euroa ja seuralaiselta 90 euroa. Hinta sisältää bussimatkat kahvi- ja viinitarjoiluineen, teatterin väliaikatarjoiluineen, vierailun kotimuseossa ja illallisen ruokajuomineen. Omatoimisesti liikkuvia hyvitetään 20 eurolla.

Maksut 13.2. mennessä liiton tilille FI03 1031 5001 9180 77. Vain maksetut ilmoittautumiset otetaan huomioon. Maksuviestiin merkinnät jäsen 60 euroa, seuralainen 90 euroa. Älkää käyttäkö mitään vanhaa viitenumeroa eikä kohdakkoin lähetettävän jäsenmaksulaskun viitenumeroa. Merkitse myös nimesi, jos tili on esim. yrityksen nimellä.

Ilmoittautumiset viimeistään 13.2. mennessä Jukka Reinikaiselle (yhteystiedot alla). Tällöin on kerrottava toive pääruoasta (liha tai kala) ja erityisruokavaliosta. Samoin se, jos tulee omatoimisesti. On myös suotava kertoa, jos ei palaa bussilla. Matkan pääjärjestäjä Pirjo Nuotio myös kertoo lisää matkasta.

Ulkomaanmatka

Perinteisen ulkomaanmatkan vaihtoehtoja on pohdittu. Olisi mukava, jos mukaan lähtemisestä kiinnostuneet kertoisivat Jyrki Vesikansalle vapaamuotoisesti näkemyksiään seuraavista vaihtoehdoista:

A. Pohjois-Puola. Gdanskin/Danzigin hansakaupungin entistetty keskusta, Solidaarisuuden museo Lech Walesan telakan luona, toisen maailmansodan syttymispaikka Westerplatte; lähituntumassa Sopotin kylpylä- ja Gnydian satamakaupunki, Marienburgin (Malbork) linna (keskiajan suurin, Saksalaisen ritarikunnan pääpaikka, josta hallittiin myös Viroa), Stutthofin keskitysleiri ynnä muuta. Paluumatkalla mahdollisesti pyrähdys Varsovassa.

B. Wien- Bratislava. Wienin päänähtävyydet, ammatillista ja kulttuuriohjelmaa, katamaraanilla Tonavaa pitkin Bratislavaan. Kierros Slovakian pääkaupungissa, paluu bussilla Burgenlandin viinialueen ja Eisenstadtin (Esterhazyjen palatsi) kautta, Retki Tonavan laaksoon.

C. Jokin muu kohde.
Kolme yöpymistä lienee ollut hyvä kaava - esim. torstaista sunnuntaihin. Ajankohtana elo- ja syyskuun vaihde lienee alkukesää parempi. Entiseen tapaan pyrimme hotellissa ja ruokailussa mukavaan kolmen tähden tasoon kohtuulliseen hintaan. Perushintaan sisältyvät keskeiset ateriat ruokajuomineen, niin aikaa ei tuhraudu laskujen selvittelyyn - emmekä petä itseämme matkan hinnassa. Tietyt ohjelman osat voivat toisaalta olla lisämaksullisia eli vapaa- tai jopa vaihtoehtoisia. Pyrimme myös löytämään ámmatillisesti kiintoisia esiintyjiä. Ainutlaatuista kaupalliseen tarjontaan verrattuna on tietenkin keskinäinen seuramme. Bussimatkoilla on alustuksia.
Lisätietoja seuraavissa jäsenviesteissä. Niitä saa myös allekirjoittaneilta.

Veneretki ti 19.5. klo 16 itäiseen sisäsaaristoon ja Santahaminaan

Veneretki vuosi sitten ilahdutti mukana olleita. Nyt järjestämme veneretken Helsingin itäiseen sisäsaaristoon (Kulosaari, Laajasalo, Vartiosaari, Villinki jne.) sekä Santahaminaan tiistaina 19. toukokuuta. Saamme m/s Tuulispäällä välipalaksi saaristolaisleivän kuohuvan kera ja Santahaminan upseerikerholla hyvän illallisen. Tarjolla on myös informaatiota puolustusvoimien nyt niin ajankohtaisesta tilasta.

Ohjelma:

15.45 Kokoontuminen Eteläsatamassa Vanhan Kauppahallin ja kuulun Eteläranta 10:n edessä Lyypekinlaiturilla/ Vironaltaalla. (Siis hieman eri paikka kuin viimeksi.)

16.00 Lähtö. (Emme voi juuri odotella, myöhästyjät voivat soittaa alla oleviin kännykkänumeroihin ja hypätä kyytiin esim. Herttoniemenrannassa.)

Kuohuviiniä ja saaristolaisleipä (graavatulla lohella; kasvis- tai lihaversiosta pyydetään kertomaan ilmoittautumisen yhteydessä). Laivasta voi ostaa kahvia ja muutakin.

Risteily hieman sään mukaan reittiä Kruunuvuorenselkä - Herttoniemenranta - Laajasalon kanava - Vartiosaari - ehkä Vuosaaren satama - Villinki - Santahamina. Risteilyn aikana kerrotaan vanhoista ja uusista nähtävyyksistä sekä niiden taustasta.

Noin 19.00 Santahamina, jossa puolustusvoimien esittelyä (sisätiloissa). Huom. Santahaminaan pääsevät ilman erikoislupaa vain Suomen kansalaiset. (Heistäkin annamme etukäteen luettelon.)

Illallinen upseerikerholla noutopöydästä. Alkuruokabuffet (mm. lämminsavulohta, paahtopaistia, tilliperunoita ja salaatteja), pääruokana Lamminpään lumous (porsaanfilee haudutettuna kermakastikkeessa, paahdettuja juureksia ym.), kahvi/tee (+ avec-juoma). Viinejä, olutta. Omaan laskuun saa muitakin juomia. Liharuokaa kaihtavat voivat santsata alkuruokapöydästä kalaa ja/tai kasviksia.

Noin 22.00 Paluu liiton laskuun takseilla/ tilatakseilla Rautatientorille tai vastaavaan paikkaan.

Retken hinta on jäseniltä 39 euroa ja seuralaiselta 55 euroa. Maksut ti 12.5. mennessä liiton tilille FI03 1031 5001 9180 77 (Nordea 103150-1918077 ). Vain maksetut ilmoittautumiset otetaan huomioon. Maksuviestiin merkinnät veneretki ja jäsen 39 euroa, seuralainen 55 euroa. Älä käytä mitään vanhaa viitenumeroa eikä äskeisen jäsenmaksulaskun viitenumeroa. Merkitse myös nimesi, jos tili on esim. yrityksen nimellä.

Ilmoittautumiset ti 12.5. mennessä Jukka Reinikaiselle, P. 040-5114996 tai jukka.reinikainen@omnipress.fi Tällöin tulee kertoa myös toiveensa erityisruokavaliosta. Retkeä ovat suunnitelleet Risto Kunnas ja Nina Stenros, joilta saa lisätietoja.

Tervetuloa keväiseen saaristoon ja mukavaan yhdessäoloon!

Kulttuurimatka Paimioon ja Turkuun la 28.3.2015

Tämän kevään kulttuuriretki suuntautuu lauantaina 28. maaliskuuta Varsinais-Suomeen Paimioon ja Turkuun. Matka kestää päivän, palaamme siis illalla takaisin Helsinkiin.

Paimiossa tutustumme Alvar Aallon suunnittelemaan funkkisklassikkoon Paimion parantolaan. Sieltä jatkamme Turkuun, jossa katsomme hyvät arvostelut saaneen Seili-musikaalin. Sen jälkeen nautimme illallisen perinteikkäässä turkulaisessa ravintolassa Foijassa. Tarjolla on järvirapuskagen ja pääruokavaihtoehtoina ylikypsää härän rintaa tai Foijan siikaa. Kertokaa ruokavalintanne Maaritille, joka hoitaa ilmoittautumiset.

Matkan ohjelma:

8.45 Kokoontuminen Helsingissä Mannerheimintiellä Kiasman edessä. Bussi lähtee klo 9.00. Bussissa voileipä-, kahvi/tee- ja hieman viinitarjoilua.

11.30 Saapuminen Paimioon. Opastettu kiertokäynti parantolarakennuksessa.

12.30 Lähtö Turkuun.

14.00 Seili-musikaali Turun Kaupunginteatterissa. Väliaikatarjoilu.

17.00 Illallinen Foijassa.

19.30 Lähtö paluumatkalle Helsinkiin.

n. 21.30 Perillä Kiasman luona.

Hinnat:

Jäseniltä 60 euroa ja seuralaiselta 75 euroa. Hinta sisältää bussimatkat tarjoiluineen, Paimion kiertokäynnin, musikaalin tarjoiluineen ja illallisen ruokajuomineen. Omatoimisesti liikkuvia hyvitetään 20 eurolla.

Maksut 13.3. mennessä liiton tilille FI03 1031 5001 9180 77 (Nordea 103150-1918077 ). Vain maksetut ilmoittautumiset otetaan huomioon. Maksuviestiin merkinnät jäsen 60 euroa, seuralainen 75 euroa. Älkää käyttäkö mitään vanhaa viitenumeroa eikä kohdakkoin lähetettävän jäsenmaksulaskun viitenumeroa. Merkitse myös nimesi, jos tili on esim. yrityksen nimellä.

Ilmoittautumiset mieluiten 28.2. mennessä Maarit Huoviselle (yhteystiedot alla). Tällöin on kerrottava toive pääruoasta (liha tai kala) ja erityisruokavaliosta. Samoin se, jos tulee omatoimisesti. On myös suotava kertoa, jos ei palaa bussilla. Maarit myös kertoo lisää matkasta.

Maarit Huovinen, varapuheenjohtaja
maarit.huovinen@kolumbus.fi, 040-563 9247

Englannin-matka to 27.8. - su 30.8.2015

Jäsenkyselyn perusteella suunnitellun Englannin-matkan alustava ohjelma ohessa. Koska muutamat meistä ovat jopa asuneet Lontoossa, muutamat lähtevät sinne ensi kertaa ja muiden kokemukset ovat tältä väliltä, on ohjelmassa vaihtoehtoisuutta. Osa Lontoon-osuudesta on siis lisämaksullista, jos kohde kiinnostaa.

Ko. aikana voi järjestää myös omaa ohjelmaa -- kohteitahan riittää. Muista vain ilmoittautua lisämaksullisiin kohteisiin etukäteen -- matkan kestäessä ei niihin ehkä löydy lisäpaikkoja.

Ohjelmassa on niin perusnähtävyyksiä kuin tutustuminen uuteen, itäiseen Lontooseen entisessä East Endissä ja satama-alueella, niin ajankohtaiskatsaus kuin kulttuuria. Englannin maaseutu saattaa olla monelle Lontoon-kävijällekin melko uutta. Bussissa on katsauksia Britannian historiaan ja nykyhetkeen.

Alustava ohjelma

To 27.8.

06.45  Kokoontuminen Hgin lentoasemalla.
08.10  Norwegian -> Lontoo-Gatwick.
09.10  Gatwick, siirtyminen tilausbussiin. Paikallisopas Arja Lyle-Smith mukaan.
09.45  Kaupunkikierros (Westminster - Piccadilly - Trafalgar Sq.).
12.00  Pub-lounas keskustassa.
14.00  Royal National-hotelli (Bedford Way)
Aikaa omaan ohjelmaan.
18.00  Tuloillallinen lähialueella (lisämaksusta).

Pe 28.8.

Aamiainen (English Breakfast).
09.00  Ajankohtaiskatsaus suurlähetystön kanssa, mukana ehkä myös suomalaisia Lontoon-kirjeenvaihtajia.
11.30  Ilmoittautuneille bussilla Itä-Lontoon kierros (lisämaksu). (Olympia-alue - Dockland- Canary Wharf - Greenwich jne.). Lounas ja kahvit reitin varrella. Lisämaksu alle sata euroa.
17.30  Takaisin hotellissa.
Ilta  Musikaali, ooppera, konsertti tms. (lisämaksusta).

La 29.8.

09.00  Bussilla etelään.
10.00  Arundelin linna (opastettu kierros).
11.30  Bussilla Brightoniin. Kävelykierros.
13.30  Merihenkinen lounas.
15.00  Bussilla Heverin linnaan.
16.00  Kahvit linnassa. (Omakustanteisesti).
17.30  Takaisin hotellissa.
Ilta  Vapaa.

Su 30.8.

Aamiainen (English Breakfast).
09.00  Lähtö bussilla, matkatavarat mukaan.
11.00  Cambridge. Kävelykierros, ehkä pääsemme johonkin collegeen.
13.00  Pub-lounas.
Vapaata kiertelyaikaa.
18.45  Gatwick-Helsinki.
23.30  Paluu Hki.

Majoitumme Royal National-hotelliin (kolme tähteä, Bedford Way) Russell Squaren tuntumassa.

Lähellä on mm. British Museum ja Oxford Street tavarataloineen sekä Soho.
Yhden hengen huoneen lisä on 230 euroa. Mahdollisesta huonetoverista on asianomaisten sovittava etukäteen tai yksin matkustavan on otettava yhden hengen huone. (Vesikansan voi auttaa asiassa ilmoittautumisten selvittyä.) Lisämaksut kerrotaan osin myöhemmin.

Matkan hinta on alustavasti jäseneltä 750-800 euroa ja seuralaiselta 980 euroa, jos Onni V. Tuiskun säätiö myöntää haettavan tuen ja ilmoittautuneita on riittävästi. Lisäksi tulevat siis em. lisähinnat, jos ilmoittautuu "vapaaehtoisiin" kohteisiin. Hinta- ja muita tietoja tarkennetaan jäsenviesteissä sekä suoraan ilmoittautuneille.

Ilmoittautumiset 10. huhtikuuta mennessä Jyrki Vesikansalle, ilmoittautumiskaavakkeen löydät jäsenkirjeen lopusta. Ennakkomaksu on suoritettava 20.4. mennessä, loppuerä 15.7. mennessä.

Teatterimatka Turkuun kevättalvella

Yhtä lailla perinteinen kevättalven kulttuurimatka suuntautuu Turkuun katsomaan Satu Rasilan Seiliä eli "musikaalia hullusta rakkaudesta". Sen on ohjannut teatterin uusi johtaja Mikko Kouki, musiikki on sovitettu johtavien suomalaisten naisartistien teoksista. Muutakin ohjelmaa reissuun tietenkin sisältyy -- samoin maittava ateria ja kivaa seuraa. Lisätietoja myöhemmin.

Tuleva ulkomaanmatka

Liiton seuraavan ulkomaanmatkan kohteista pyydetään jälleen jäsenistön toiveita ja muitakin näkemyksiä.

Kohteethan on pyritty valitsemaan niin, että voisimme tarjota jotakin ekstraa kaupallisiin matkanjärjestäjiin verrattuna -- mukavan keskinäisen seuramme ohessa. Hinnoilla emme välttämättä voi kilpailla, mutta niissä on tavoiteltu kohtuullisuutta. Kannattaa huomata, että olemme tarjonneet "koko paketin" tavallisia ruokajuomia myöten niin, ettei aikaa tuhraudu laskujen selvittelyyn emmekä petä itseämme peitetyillä kustannuksilla. Saksin-matkastakin olisi selvinnyt käyttämättä euroakaan ylimääräistä. Konsertit yms. ja jotkin ateriatkin ovat toki olleet lisämaksullisia.

Kohteina on ehdotettu mm. seuraavaa:

- Bratislava-Wien oli vaihtoehtona jo vuosi sitten. Menisimme siis Tonavaa pitkin Slovakian pääkaupunkiin ja palaisimme sieltä Esterhazyn ruhtinassuvun viineistään tunnetun Burgenlandin kautta. Wienissä tietenkin peruskohteita sekä "asiaohjelmaa".

- Madrid-Toledo. Kävisimme myös Filip II:n Escorialissa sekä Francon mahtavalla muistomerkillä sen lähellä. Madridissa tarjolla ovat mm. Pradon taideaarteet Velazquez´sta Picassoon. Perehtyisimme myös Espanjan nykyiseen tilanteeseen.

- Budapest. Unkarin pääkaupungin ohella kannattaisi pistäytyä Tonavan varren pikkukaupungeissa tai Balatonilla. Myös maan politiikka on kiintoisassa vaiheessa.

- Pohjois-Puolaan pääsisi Turusta lentäen Gdanskiin, jolleivät Olkiluodon hitsarit ole jo palanneet koteihinsa. Historiallisen Danzigin ja viime maailmansodan sekä Solidarnoscen muistokohteiden ohella voisi tutustua mm. Saksalaisen ritarikunnan mahtavaan Marienburgiin (Malbork). Paluumatkalla voisi käväistä Varsovassa.

- Britanniassa voisi Lontoon joidenkin kohteiden ohella käydä Oxfordissa tai Cambridgessä ja Kanaalin kylpyläkaupungeissa. Tai Skotlannissa?

Matkan hinta pyritään pitämään aiemmalla tasolla. Mukaan voisi ottaa entiseen tapaan seuralaisen.
Kerro vapaamuotoisesti, mitkä 1-2 kohdetta (suosituimmuusjärjestyksessä) Sinua kiinnostaisivat! Tällöin toivomme kohtuullista todennäköisyyttä mukaan lähtemisestä. Kerro myös, onko elo-syyskuun vaihde vai kesäkuun alkupuoli parempi ajankohta. (Ratkaisuun vaikuttavat toki sää- ja lomaolot.)

Vastaukset viimeistään marraskuun alkupuolella
Jyrki Vesikansalle,