TALLINNAN MATKA VIRON 100-VUOTISJUHLAN MERKEISSÄ 18.–19.9.2018

Naisen rooli Viron mediassa on kapea

Viro 100-juhlavuoden merkeissä tehty SSL:n Tallinnan retki oli kahden päivän tehomatka, joka syvensi ymmärrystä Viron nykytilasta ja kertoi muutoksista Suomen ja Viron suhteiden dynamiikassa sitten 1991 tapahtuneen uuden itsenäistymisen.

Anders Joesaar, Piret Tali ja Rein Kooli kertoivat Nina Stenrosille Baltic Film Schoolissa muun muassa Viron median polarisoitumisesta ja tasa-arvo-ongelmista.

Tapaamiamme virolaisjournalisteja olivat:

Rain Kooli, kokenut ja monipuolinen toimittaja ja juontaja, joka työskentelee nykyisin Viron yleisradiossa (Eesti Rahvusringhääling, ERR) Hän on työskennellyt myös Turun, Kymen, Kouvolan ja Anjalankosken Sanomissa sekä muun muassa Eesti Päevaleht -lehden B-osan toimituspäällikkönä. Kooli tekee työtään sekä suomeksi että viroksi.

Anders Jõesaar, Tallinnan yliopiston elokuva-, media- ja taidekoulun professori ja vararehtori, jolla on pitkä kokemus televisiosta. 1990-luvulla Jõesaar oli perustamassa yksityistä RTV-kanavaa ja toimi kaupallisen TV3-kanavan johtajana. Viron yleisradion ERR:n hallintoneuvoston puheenjohtajana pitkään toiminut Jõesaar on myös johtanut ERR:n tutkimusosastoa.

Piret Tali, toimittaja ERR:n Vikerradio-kanavalla ja työskennellyt aiemmin Eesti Päevälehdessä sekä Eesti Ajalehed -konsernissa. Tali kertoi, millaista oli tulla media-alalle Viron toisen itsenäistymisen kynnyksellä ja miten vinoa suhtautuminen naistoimittajiin edelleen on. Viron mediassa voi törmätä julkisiin asenteisiin tasa-arvosta, jotka Suomessa johtaisivat samantien viraltapanoon.

Kolmikon alustukset eri näkökulmista piirsivät kiintoisan kokonaiskuvan Viron itsenäisen median rakentumisesta ja nykytilasta.
Panelistit puhuivat avoimesti, rehellisesti, kaunistelematta. Oli etuoikeutettua saada keskustella kollegoiden kanssa, jotka ovat meitä niin lähellä, mutta yhteiskunnallisen rakenteen ja mediakulttuurin suhteen kuitenkin hämmästyttävän kaukana.
Hannele Valkeeniemi suurlähetystöstä osallistui myös keskusteluun, joka viimeisteli tyylikkäästi matkamme: ympyrä sulkeutui ja monet Valkeeniemen mainitsemat huomiot saivat vahvistuksen.
Jõesaar toi voimakkaasti esiin Viron polarisoituneen ilmapiirin, jota kiristää sekin, että enemmistö venäjänkielisestä väestöstä katsoo vain Moskovan televisiota.

Liian brutaalia naisille

Piret Talin mukaan virolaisen journalismin sisällä on myös vakava tasa-arvo-ongelma. Esimerkiksi Tali nosti häntä haastatelleen journalistiikan professorin, jonka mukaan ”journalismi ei kaunista naista”, onhan ammatti brutaali ja aikaavievä.
”Katso kaikkia näitä naistoimittajia, jotka ovat jääneet yksinäisiksi”, kehotti professori.
Tali puolestaan totesi, että patriarkaalisen asenteen ohella toimittajan nykytyö on varsin rankkaa kaikille sukupuolille. Journalismin mureneminen on johtanut pakoon alalta. Uuden median ja perinteisen journalismin jako on syventynyt ja johtanut siihen, että toimittajat harkitsevat mieluummin kirjan kirjoittamista.
Rain Koolin mukaan virolainen journalismi ei ole toipunut lamasta, joka leikkasi toimittajien palkkoja, supisti toimintoja ja iskosti maahan nopean pinnallisen journalismin perinteen.
Kooli näki Viron isona ongelmana myös medialan miehiset rakenteet, jotka näkyvät EU:n suurimpina miesten ja naisten välisinä palkkaeroina.

Teksti: Nina Stenroos ja Marketta Mattila

Kuvatyöryhmä: Pentti Yli-Karjanmaa, Pertti Nyberg, Nina Stenros, Marketta Mattila ja Pirjo Nuotio.

Eesti on my mind

Pirjo Nuotio piti matkanjohtajana hyvää huolta koko joukosta - tässä ollaan vierailemassa Tallinnan televisiotornissa.

Lue juttu

Lisää matkakuvia

Katso lisää Pentti Ylikarjanmaan kuvia dropbox-palvelussa.

Pertti Nybergin kuvia voi katsoa lisää googlen drive palvelussa.

Matkaohjelma:

Lähtö: Helsinki / Länsiterminaali 2 ti 18.9. klo 10.30–12.30, Tallink Megastar
Paluu: Tallinna / D-terminaali ke 19.9. klo 19.30–21.30, Tallink Megastar
Yöpyminen: Tallink City hotel

Ohjelma tiistaina:
- myöhäinen meriaamiainen laivalla
- klo 13.00 vierailu Suomen Suurlähetystössä
- klo 14.15 omatoiminen kävelykierros / iltapäiväkahvi Toompeanmäellä
- klo 16.00 majoittuminen
- klo 17.15 lähtö hotellilta Tallinnan televisiotornille, missä tutustumme näyttelyyn:
Banaaneja ei ole - Aikamatka neuvostoajan arkipäivään
- klo 19.00 päivällinen TV-tornin ravintolassa upeine maisemineen
- klo 22.00 paluu hotellille

Ohjelma keskiviikkona:
- klo 9.30 lähtö kohteeseen Lennusadam–Lentosatama (merimuseo): viimeisintä
tekniikkaa hyödyntävä museo, joka kertoo kiehtovia tarinoita virolaisesta
merenkulusta ja merisodankäynnistä
- klo 12.30 lounas F-hoone, trendikkäällä Telliskiven teollisuusalueella;
lounasvieraana alueella asuva suomalaiskirjailija Eveliina Talvitie
- lounaan jälkeen tutustuminen Telliskiven alueeseen, josta on muutamassa
vuodessa muodostunut kiinnostava kulttuurin, ravintoloiden ja putiikkien
keskittymä
- klo 15.15 opastettu kiertoajelu Tallinnan ympäristössä, mukana uutta
kotikaupunkiaan Tallinnaa esittelevä valokuvaaja Jyri Pitkänen
- klo 17.00-18.30 lehdistötapaaminen, alustuksia ja keskustelua Viron
nykypäivästä, Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituut (BFM )
- klo 19.30 laiva lähtee, illallinen laivalla

Ajat ovat viitteellisiä; olemme halunneet jättää myös hieman vapaata aikaa. Bussi on käytettävissämme koko ajan. Laivalla on meille varattu yksi hytti molempiin suuntiin; siellä voi säilyttää matkalaukkuja / takkeja jne.

Ilmoittautuminen Tallinna työryhmän vetäjälle Pirjo Nuotiolle
(pknuotio(at)gmail.com) Retken hinta on 208 euroa jäseniltä (1 hengen huonelisä 44 e) ja 270 euroa seuralaiselta.

Ilmoittautuminen ja maksu viimeistään 15.8. Maksu maksetaan liiton tilille FI03
1031 5001 9180 77. Matkan peruutuksesta: Kuluttomat peruutukset ovat mahdollisia 28 vrk ennen matkan alkua. Paikkoja on varattu 45-50 ensimmäisenä ilmoittautuneille.

Matkat arkisto

Matkamuistoja Islannista