Vasikkavuoma häämöttää.

Pohjoisen lumo häikäisi
Liittomme Tornionlaakson ja Norrbottenin matka 25. – 29.8. osui harvinaisen kiinnostavaan ajankohtaan, sillä erityisesti alueen malmikentillä tapahtuu nyt paljon. Kaivostoiminta on käynnistymässä Pajalan kunnassa, ja myöhemmin se laajenee Suomen puolelle Kolarin Hattuvaaraan: rautaa, kuparia ja kultaa. Asialla on kanadalaislähtöinen yritys Nordland Resources.
Saimme kuulla erinomaiset esitykset kaivossuunnitelmista kaivosyhtiön Suomen maajohtajalta Pekka Veistolta ja muilta asiantuntijoilta. Vielä tuolloin malmin kuljettaminen Suomeen ja Kemiin laivattavaksi maailman markkinoille oli tapetilla.Toinen vaihtoehto on Norjan Narvik, mikä ikävä kyllä nyt toteutuu. Narvikista tavara saadaan 300 000 tonnin aluksilla eteenpäin, kun Kemiin pääsee huomattavasti pienemmillä laivoilla. Hintana on kuitenkin hurja rekkaralli ainakin toistaiseksi melko kapeilla teillä kylien läpi kuulun Narvikin radan varteen. Pohjoisen satamat elättävät sentään toiveita siitä, että Kolarin Hannukaisen malmi kuljetetaan Kemiin tai Kokkolaan.

Tutustuimme myös suomalaissyntyisen kulttuurisihteeri Lennart Lantto opastuksella Ruotsin ylpeyden, yli sata vuotta Kiirunassa rautaa kaivaneen LK Ab:n huimaan hankkeeseen siirtää osa kaupungista muualle uusien rautamalmioiden tieltä. Siirtolistalla on muun muassa kaupungintalo, jonka suunnittelussa Alvar Aalto jäi mielipahakseen kakkoseksi. Ehkä se rakennetaan nyt?

Laestadiusta ja Abiskoa

Matkamme ei ollut pelkästään kaivoshankkeisiin tutustumista. Kävimme Pajalassa muun muassa Lars Leevi Laestadiuksen pappilassa Pörtillä ja kuulimme erinomaisen esityksen hänen historiastaan sekä tietysti myös meän-kielestä (joka on kait lähinnä suomen kielen murre). Saimme tuta pohjoisen luonnon voimasta Tornionväylän koskista ja Euroopan suurimmasta niitystä Vasikkavuomasta (400 ha.). Oppaanamme bussia väänsi Pajalassa värikäs Alf Anderssonin, jonka tarinat Vittulan- ja Paskajängän porukoiden yhteenotoista jäivät erityisesti mieleen. Alffin illallinen maakodassaan Pajalassa Tornionjoen rannalla oli unohtumaton.

Laestadiuksen Pörtti ja Maire Mäkinen.

Lauantaina saavuimme lumihuippuiselle Abisko-tunturille, jossa teimme kaksi vaellusta hienoissa maisemissa kuohuvan Abiskojåkkan rantaa pitkin ja seuraavana päivänä ylös Njullatunturin rinnettä; osa joukosta kierteli tuolloin Tornionjärven upeaa rantapolkua. Vaellukset veti jäsenemme Eero Sauri, joka vastasi koko pohjoisen retken suunnittelusta ja toteutuksesta. Bussimatkojen aikana Eero kertoi pohjoisen lehtien dramaattisestakin historiasta ja puheenjohtajamme Jyrkin tarinat alueen historiasta olivat taas kerran mainiota kuultavaa. Suuret kiitokset heille ja aivan eritoten Eerolle hienosta matkasta!

Teksti: Jukka Reinikainen

Matkat arkisto

Eerot Sauri (edessä) ja Karisto ja Maire Njullatunturin rinteellä.