Olli-palkinnot Kreeta Karvalalle ja Merja Ylä-Anttilalle

Päätoimittaja Merja Ylä-Anttila (va.) ja toimittaja, filosofian tohtori Kreeta Karvala palkittiin journalistisesta työstään.

Suomalainen Sanomalehtimiesliiton Olli-palkinnot 2017 myönnettiin ”tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä” toimittaja, filosofian tohtori Kreeta Karvalalle ja päätoimittaja Merja Ylä-Anttilalle. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan.

Kreeta Karvala on työskennellyt ennen muuta Iltalehdessä niin pääkirjoitusten ja kolumnien kuin haastattelujen tekijänä – merkittäviä uutiskaappauksia unohtamatta. Hän liikkuu suvereenisti Euroopassa ja tunnetaan myös tv-keskustelijana. Kaiken ohessa hän julkaisi 2014 väitöskirjan uutismedioista nettimurroksessa, palkinnon perusteluissa todetaan.

Merja Ylä-Anttila on edennyt MTV:ssä kesätoimittajasta vastaavaksi päätoimittajaksi. Hänet tunnetaan muun muassa taitavana vaalikeskustelujen vetäjänä. Usein vaikeissa oloissa hän on ollut kannustava esimies ja hyvä kollega journalistien yhteisöissä, palkintoa perustellaan.

2016

Pitkänlinjan kirjeenvaihtaja Yrjö Lautela sekä talouden ja politiikan toimittaja Eeva Palojärvi saivat Olli-palkinnot.

Olli-palkinnot Yrjö Lautelalle
ja Eeva Palojärvelle

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä toimittaja Yrjö Lautelalle ja Eeva Palojärvelle. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan.
   Yrjö Lautela on vaikuttanut ennen muuta Yleisradion ulkomaankirjeenvaihtajana muun muassa Jugoslavian hajoamissodissa 1990-luvulla sekä Berliinissä ja Puolassa. Hänet tunnetaan asiantuntevana, eleettömänä tiedonvälittäjänä vaativilla työkentillä. Hän on ansioitunut myös urheilutoimittajana.
   Eeva Palojärvi on vaikuttanut asiantuntevana taloustoimittajana Kauppalehdessä, Uudessa Suomessa, Iltalehdessä ja Nelosessa. Nyt hän työskentelee myös politiikan saralla Helsingin Sanomissa. Palojärvi on rohkea uutistoimittaja ja toimitusten hengen reipas ylläpitäjä.
   Vuonna 1905 perustettu Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on maan vanhin edelleen toimiva journalistien yhdistys. Jäseniä on noin 270.

Jukka Reinikainen

Palkinto kokemukselle
Olli-palkitut Yrjö Klippi ja Elina Grundström.

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä toimittaja Elina Grundströmille ja graafikko Yrjö Klipille. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan.

Valtiotieteen maisteri Elina Grundström on vaikuttanut muun muassa Ylioppilaslehden ja Vihreän Langan päätoimittajana sekä Tampereen yliopistossa journalistiikan vierailuprofessorina. Nykyään hän toimii mm. kolumnistina. Grundström on saanut aiemmin mm. kahdesti valtion tiedonjulkistamispalkinnon.

Graafikko Yrjö Klippi on osallistunut keskeisesti mm. Helsingin Sanomain Kuukausiliitteen sekä Uuden Suomen visuaalisen ilmeen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Hän on korostanut ulkoasun ja muiden elementtien yhdistämistä. Klippi on ylläpitänyt omaa muotoilutoimistoa ja julkaissut alan harrastajana Puuvene-lehteä. Vuonna 1905 perustettu Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on maan vanhin edelleen toimiva journalistien yhdistys. Jäseniä on noin 260.

Lue Elinan kolumni sananvapaudesta, josta hän puhui palkitsemistilaisuudessa.

Yrjö Klippin suomi lehtitaloja

Olli-palkinnot Johannes Koromalle ja Hilkka Tienhaaralle

Kukitetut palkitut Ostrobotnian Jääkärikabinetissa 7. toukokuuta

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä pääkonsuli Johannes Koromalle ja toimittaja Hilkka Tienhaaralle. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan. Johannes Koroma uudisti merkittävästi talousjournalismia mm. luomalla Helsingin Sanomain Taloustiistain. Uuden Suomen päätoimittajana 1976-89 hän uudisti tuhon partaalle ajautunutta lehteä tuloksellisesti ja mm. aloitti nykyisen Iltalehden. Hän jatkaa edelleen journalistin työtä luettuna kolumnistina. Hilkka Tienhaara on vaikuttanut monipuolisena, ammattitaitoisena toimittajana Uudessa Suomessa ja Iltalehdessä 1980-luvun alkuvuosista lähtien. Hänen otteensa aiheisiin on inhimillinen, mutta samalla analyyttinen ja tarvittaessa kriittinenkin. Toimitusyhteisössä hän on vaikuttanut aina rakentavasti.

Olli-palkinnot jaettu

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto jakoi vuosikokouksessaan 7. toukokuuta tämän vuoden Olli-palkinnot kahdelle merkittävälle journalistille, Suomalaisen sanomalehtimiesliiton jäsenelle Maarit Niiniluodolle ja Merja Sundströmille.

Maarit Niiniluoto sai palkinnon ”persoonallisesta journalistin työstä sekä uraa uurtaneesta toiminnasta Suomen johtavana viihteen historioitsijana.” Maarit Niiniluoto on freaa lance-toimittaja, joka on mm. tehnyt ja tekee edelleen ohjelmia ja käsikirjoituksia viihteen historiasta.

Merja Sunströmiä kiitettiin ”monipuolisesta, rohkeasta journalistin työstä niin ulkomaan- kuin kulttuuritoimittajana”. Merja Sundström tunnetaan MTV3:n kulttuuritoimittajana ja entisenä ulkomaantoimittajana.

Olli-palkinnot jaettu

Olli-palkinnot Liesimaalle ja Nuotiolle

Liiton puheenjohtaja Jyrki Vesiakansa (oik) ja sihteeri Jukka Reinikainen luovuttivat Olli-kunniakirjat Pirjo Nuotiolle ja Eero Liesimaalle vuosikokouksessa 3. toukokuuta. Kuva: Matti Laitinen

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto jakoi perinteiset Olli-palkinnot. Palkinnon saivat tänä vuonna Iltalehden valokuvaaja Eero Liesimaa ja MTV 3:n uutisankkuri
Pirjo Nuotio.

Eero sai palkinnon tunnustuksena monipuolisesta ja ansiokkaasta kuvajournalismin kehittämisestä. Pirjoa kiitettiin pitkästä urasta empaattisena ja samaan aikaan kriittisenä sekä asioihin perehtyvänä uutisankkurina.

Olli-palkinnot Maarit Huoviselle ja Timo Hakkaraiselle

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä toimittaja Timo Hakkaraiselle ja toimittaja Maarit Huoviselle.

Timo Hakkarainen on vastannut yli neljännesvuosisadan keskeisesti Iltalehden poliittisesta uutis- ja yhä enemmän myös mielipidejournalismista. Hänen työtään on leimannut ennakkoluuloton pyrkimys objektiivisuuteen, luotettavuuteen ja selkeyteen.

Maarit Huovinen on vaikuttanut 1970-luvulta alkaen näyttävästi monilla journalismin aloilla. Hän on ansioitunut etenkin lääketiedettä sivuavien, usein herkkien aiheiden asiantuntevana, selkeänä ja empaattisena käsittelijänä.

2010

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tohtori Heikki Hiilamolle tunnustuksena rohkeasta, tuloksellisesta tutkivasta journalismista ja toimittaja Jarmo Luuppalalle tunnustuksena sitkeästä ja rohkeasta uutistyöstä vuosikymmenien aikana.

Olli-palkinnot Marja-Leena Arposelle ja Tapio Vallinille

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä toimittaja Marja-Leena Arposelle ja Satakunnan Kansan päätoimittajalle Tapio Vallinille. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan.

Marja-Leena Arponen on kehittänyt merkittävästi suomalaista ruokajournalismia muun muassa 1980-luvulta alkaen julkaistussa Viiniklubi-sarjassa. Suomalaista viinikulttuuria edistänyt sarja on ilmestynyt Uudessa Suomessa ja sittemmin Kauppalehti Optiossa.

Tapio Vallin on toiminut Satakunnan Kansassa mm. erikois-, artikkeli- ja päätoimittajana. Hän on tarttunut ripeästi ajankohtaisiin aiheisiin ja vetänyt merkittävää yhteiskunnallista linjaa. Hän on ansioitunut myös tietokirjailijana.

Olli-palkinnot Margit Haralle ja Markku Huuskolle

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä Nykypäivän päätoimittajalle Margit Haralle ja Uuden Suomen päätoimittajalle Markku Huuskolle. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan.

Lehdistötiedote tiistaina 29.4.2008 (word)

Olli-palkinto Olli Ainolalle

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on myöntänyt Olli-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta journalistin työstä toimittaja Olli Ainolalle. Palkinto on nimetty liiton pitkäaikaisen sihteerin ja suuren journalistin, professori Väinö Nuortevan eli pakinoitsija Ollin mukaan.

Olli Ainola on toteuttanut ennakkoluulotonta, rohkeaa yhteiskunnallista uutisjournalismia parin vuosikymmenen ajan mm. Helsingin Sanomissa, Uudessa Suomessa, Iltalehdessä, Suomen Kuvalehdessä ja Kauppalehti Pressossa. Nykyään hän johtaa Yleisradion poliittista uutistoimitusta. Sitkeällä haravoinnilla ja perusteellisella taustatyöllä Ainola on hankkinut monta kansallisestikin merkittävää uutisvoittoa.

Pertti Monto Päätoimittaja TE, AL
Kirsti Pohjonen Pol. toimittaja AL  Lue lisää