Pekka Ritvos in memoriam

Valtiotieteiden kandidaatti ja pitkän linjan lehtimies Pekka Ritvos menehtyi sairauskohtaukseen 25. heinäkuuta 2012. Hän oli syntynyt 18. maaliskuuta 1946.

Pekka oli lehtimies sanan syvimmässä merkityksessä. Lehtimiehen oppinsa hän hankki Sanoma Osakeyhtiön toimittajakoulussa. Akateemisen loppututkintonsa Pekka suoritti Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

Pekka oli erinomainen kirjoittaja, mutta omimillaan hän oli lehdenuudistajana. Pekka oli pääarkkitehti menestyksekkään Kauppalehti Opiton syntymisessä; hän oli pitkään sen päätoimittaja. Välillä Pekka kävi uudistamassa samaan lehtikonserniin kuuluneen Uuden Suomen sunnuntaisivut.

Pekan monipuolisuutta kuvaa se, että hänet kutsuttiin Suomen yrittäjien keskusliiton viestintäjohtajaksi. Pekan aikana yrittäjäliike lisäsi uskottavuutta yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Moni kollega muistaa Pekan vetämän vaudikkaat seminaarimatkat. Pekka ehti viivähtää myös KOP:n tiedotusosastolla.

Veri veti kuitenkin lehtityöhön. 1987 Pekka palasi Kauppalehteen luomaan Optiota. Hän teki siitä erilaisen talouslehden, jossa heijastui bisneselämän humaani puoli, lehden yksi tavaramerkki oli kiinnostava life style-osio, sikari- ja viiniklubeineen.
Pekan arvostusta journalistipiirien ulkopuolella kuvaa se, että hän toimi useita vuosia mm. Helsingin Suomalaisen Klubin puheenjohtajana.

Pekka oli humaani ja luova persoona, jonka kanssa oli helppo tulla toimeen. Kollegana ja esimiehenä hän oli erittäin pidetty ja aina puolustamassa toimittajia toimitukseen tullutta joskus kovaakin arvostelua vastaan. Hän johti joukkoja edestä.
Pekalla oli kolme suosikkilaulua, jotka kaikki kuvaavat hänen persoonaansa. Kauppalehden toimituksessa ”vapaalla” vetäistiin Pekan johdolla ”Käymme yhdessä ain, käymme aina rinnakkain…”, tai rankan Moskova-seminaarin jälkeen ”On ihmeen hyvä kotiin tulla taas…”. Pekan bravuuri oli Dirlandaa, johon koko toimitus yhtyi.

Pekalla oli kolme lasta, joiden kanssa hän vietti laatuaikaa; milloin viini- ja gourmet-matkalla Etelä-Afrikassa tai Isänpäiväbrunssilla Suomalaisella Klubilla, perinne, jonka Pekka klubilla aloitti.
Kun Pekka jäi eläkkeelle 2007, hän tuli olleeksi Kauppalehdessä 30 vuotta.

Teksti: Jukka Reinikainen
Kirjoittaja on Pekka Ritvoksen ystävä.