Juhlapuheen piti eduskunnan puhemies Paavo Lipponen,
jonka isoisä Akseli Lipponen toimi Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton sihteerinä vuoteen 1911. Lipponen toivoi journalismilta humanistista asennetta työhön.

100-vuotisjuhla
8.10.2005
Helsingin Suomalaisella Klubilla.

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto on aina ollut sanan käyttäjien yhteisö. Yhdistyksen alkusysäyksenä oli Suomalaisen puolueen puoluekokous, jonka yhteyteen 26.6. 1905 kutsuttiin koolle puoluetta tukevien lehtien edustajien kokous. Tavoitteena oli perustaa oma yhdistys ja lisätä yhteistyötä uutistoimintaan ja lehtitalouteen liittyvissä kysymyksissä. Perustava kokous oli 1.10. 1905. Liiton ensimmäinen puheenjohtaja oli J.V.Miesmaa.

Juhlaillan ohjelma:

laulua - oopperalaulaja Satu Vihavainen,
pianistina Pekka Asikainen

Liiton puheenjohtaja Jyrki Vesikansa   tervetulosanat

Puhemies Paavo Lipponen  juhlapuhe

vuoden 1905 uutiset
- ankkurina Keijo Leppänen,
ohjaajana Rauno Westerlund

Kuvagalleria

Eila Hyppönen Journalistiliitosta, puhemies Paavo Lipponen sekä Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton puheenjohtaja Jyrki Vesikansa illallispöydässä.

Vilkasta keskustelua oik. Timo Martikainen, Merja Sundström, Timo Lipponen, Soila Saroniemi ja Olli Ainola. Vas. Helena Raunio keskustelee Ilkka Juvan kanssa, Satu Lipponen ja Jukka Knuuti, Kirsti Sintonen ja Martti Häikiö.