Kulttuuria ja historiaa Seinäjoella

Suomalainen Sanomalehtimiesliitto teki syksyisen kulttuuriretken Seinäjoelle. Matkalla keskityttiin Etelä-Pohjanmaan historiaan, myytteihin sekä Seinäjokeen, joka on vauhdilla kehittyvä, kasvava maakuntakeskus. Illalla katsottiin Seinäjoen Kaupunginteatterin moderni versio Ingmar Bergmanin Fannysta ja Aleksanderista.

Kuvat: Matti Laitinen

Seinäjoen kaupungin uusi kirjasto/maakuntakirjasto Apila avattiin loppukesällä 2012. Sitä esitteli palvelupäällikkö Elina Kortesmäki. Kirjasto on rakennettu suunnittelukilpailun voittaneen helsinkiläisen JKMM-Arkkitehdit ehdotuksen mukaan ja Alvan Aalto-keskuksen henkeen sopivaksi.

Ilkan entinen päätoimittaja, professori Kari Hokkanen valistaa matkalaisia kaupungin uudessa kirjastossa kuinka Seinäjoki on kehittynyt ja kehittyy. Opastusta tulee pohjalaisuudenkin ymmärtämiseen.

MTV3:n uutisankkuri ja Ilkassa nuorena miehenä työskennellyt Keijo Leppänen kertoi bussimatkalla Seinäjoen nykypäivästä.

Sanomalehti Ilkan nykyinen päätoimittaja Satu Takala kertoi jämäkän pohjalaisesti kuinka Ilkan ja Almamedian sanomalehtien toimituksellinen yhteistyö käytännössä toimii. Taustalla lehtiyhtiön entisiä vaikuttajia.