"Suometar-Päivä" 2017

Maan vanhin journalistiyhdistys, järjesti 170 vuotta Suomettaren ensimmäisen numeron ilmestymisen jälkeen torstaina 12. tammikuuta 2017 kello 17.00 Helsingin Suomalaisella Klubilla, Kansakoulukuja 3 keskustelutilaisuuden aiheesta:
Itsenäisyys, kansallinen identiteetti ja media

Viestinnällinen keskustelutilaisuutemme eli Suometar-päivä 12.1.2017 onnistui jälleen hyvin. Osallistujia oli peräti 150 henkeä.

"Suometar-Päivä" 2016

Mihin suuntaan journalismi menee?

Somen hurmio ja turmio - teema avasi Suometar-päivänä 12. tammikuuta 2016 näkymiä digiajan hyvään ja pahaan. Mihin suuntaan journalismi on muuttumassa vanhan maailman medialinnakkeiden menettäessä valta-asemaansa? Entä mihin on perustunut MV-lehden kaltaisten aggressiivisten vihasivustojen voittokulku?
Muuttuvasta mediakentästä, valtamedian epäilystä, feikkiuutisista, nettiraivosta ja myös uusista alustoista sekä kerrontatavoista keskustelivat paneelissa Iltalehden päätoimittaja Kari Kivelä, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koulutusohjelmajohtaja Anne Leppäjärvi, konsultti Jaakko Tapaninen ja toimittaja Juha Vainio. Puheenjohtajana toimi Marketta Mattila.

"Suometar-Päivä" 2015

Mediaa ryöpytettiin Suometar-päivässä

"Jos pilkkaat mustia se on rasismia, jos pilkkaat naisia se on sovinismia, jos pilkkaat juutalaisia se on antisemitismiä, jos pilkkaat islamia se on sananvapautta", napautti ulkoministeri Erkki Tuomioja lopuksi Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton Suometar-päivän paneelissa 12. tammikuuta Helsingin Suomalaisella Klubilla. Terveellinen lisänäkökulma je suis/je ne suis pas Charlie -kiihkoon.

Paneelissa olivat lisäksi Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi ja professori Tapio Varis, SSL:n puheenjohtaja Jyrki Vesikansa puheenjohtajana.

"Suometar-Päivä" 2014

Helsingin Sanomien emeritus-päätoimittaja Janne Virkkunen on vuosia puhunut hyvän journalismin ja sananvapauden puolesta.

Helsingin Sanomien emerituspäätoimittaja Janne Virkkunen alusti journalismin menestymisen ehdoista vuoden 2014 Suometar-päivässä. Perinteinen Suometar-päivä kokosi Suomalaiselle Klubille noin 140 liittomme jäsentä ja ystävää kuuntelemaan ja keskustelemaan Journalismin itsemurha –aihetta.

"Suometar-Päivä" 2013

Perinteinen Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton Suometar-päivä kokosi Helsingin Suomalaiselle Klubille 14. tammikuuta ennätysyleisön, 150 henkeä. Aiheena oli ”Mitä tabloidisaatio merkitsee medialle?” Lähtökohtana oli tietenkin Hesarin muuttuminen tabloidi-kokoon, mikä oli jo tapahtunut mm. Alma Median Satakunnan Kansassa ja Lapin Kansassa.

"Suometar-Päivä" 2012

Perinteinen "Suometar-päivän" tilaisuus järjestetään torstaina 12. tammikuuta 2011 kello 17 alkaen Helsingin Suomalaisella Klubilla, Kansakoulukuja 3.

Baari avautuu jo klo 16.30.
Kutsukortit on postitettu jäsenkirjeen liitteenä.
Olisi mukavaa, jos ilmoittaudut ajoissa - ja kerrot myös osanottosi peruuntumisesta, jos tulee yllättävä este.
Entiseen tapaan paikalle kutsutaan myös ystäviämme. Tervetuloa varmaan kiintoisaan keskusteluun sekä tapaamaan tuttuja ja tutustumaan uusiin kollegoihin ja ystäviimme!

"Suometar-Päivä" 2011

Perinteinen tilaisuus järjestettiin keskiviikkona 12. tammikuuta 2011 kello 17 alkaen Helsingin Suomalaisella Klubilla, Kansakoulukuja 3.

Teema oli jälleen ajankohtainen: journalisti vai politrukki.

Suometar-päivää 2010

vietettiin tiistaina 12. tammikuuta 2010
Helsingin Suomalaisella Klubilla, Kansakoulukuja 3

keskustelutilaisuuden oli aiheesta

Vahtikoira vai korppikotka?

- Eri viestimien roolit vaalirahakohussa.
- Myöhäistä heräämistä vai ajojahti?
- Menikö ja missä överiksi?
- Kansanvallalle puhdistus vai häväistys?

Paneeliin osallistuivat

päätoimittaja Lauri Kontro
kauppat. maist. Kirsi Piha
toimittaja Ari Korvola
hallintoneuvos Lauri Tarasti

Puhetta johti Jyrki Vesikansa.

Lue Jyrki Vesikansan alustus aiheesta (pdf)

12.1.2009

14.1.2008

12.1.2006

12.1.2005

Uskaltaako kukaan arvostella toimittajia?

12.1.2004

Kiehuuko uutiskiihko yli?