"Suometar-Päivä" 2015

Mediaa ryöpytettiin Suometar-päivässä

Yleisöä ja panelistit: Tuomioja, Vesikansa, Niemi ja Varis. Taustalla Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton uusi logo, jonka on tehnyt Yrjö Klippi.

"Jos pilkkaat mustia se on rasismia, jos pilkkaat naisia se on sovinismia, jos pilkkaat juutalaisia se on antisemitismiä, jos pilkkaat islamia se on sananvapautta", napautti ulkoministeri Erkki Tuomioja lopuksi Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton Suometar-päivän paneelissa 12. tammikuuta Helsingin Suomalaisella Klubilla. Terveellinen lisänäkökulma je suis/je ne suis pas Charlie -kiihkoon.

Paneelissa olivat lisäksi Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi ja professori Tapio Varis, SSL:n puheenjohtaja Jyrki Vesikansa puheenjohtajana.

Suometar-päivän teema oli Maailmantapahtumat ja Suomen media. Erkki Tuomioja ryöpytti kovin sanoin lööppijournalismia ja myös Hesari sai osansa. Kaius Niemi joutui altavastaajaksi, vaikka ulkoministeri taisi enemmän tarkoittaa samaan lehtitaloon kuuluvaa iltapäivälehteä tai ylipäätään iltapäivälehtiä.

Hesari sai käydyssä keskustelussa turhankin kovaa kritiikkiä. Ansiokkaasti Niemi toi esille lehden viime aikojen panostuksia ja journalistisia suorituksia sekä sosiaalisen median oivaltavaa hyödyntämistä, mistä Niemi mainitsi esimerkkinä somen avulla laaditun reportaasin Syyriasta (paikalle kun ei vi toimittajaa lähettää). Lehden kirjeenvaihtajaverkkoa kiitettiin ja eritoten tuoreinta panostusta eli Afrikan-kirjeenvaihtajan paikan perustamista.

Paikalla oli ennätysmäärä yleisöä.

Ulkoministeri arvosteli mediaa erityisesti huonosta historian ja taustojen tuntemuksesta. Tämä innosti Matti Klingeä, joka esitti jäätävää kritiikkiä toimittajien heikosta historiantajusta. Laatujournalismia peräänkuulutettiin, sille siis olisi kysyntää. Arto Tuominen muistutti, että ei ole olemassa laatujournalismia, jos ei ole laatujournalisteja. Tuominen pyysi Tuomiojaa nimeämään viisi arvostamaansa toimittajaa.

– Ne ovat kaikki eläkkeellä, ulkoministeri letkautti.

Ylen johto olisi niin ikään saanut istua korvat punaisina, jos olisi ollut paikalla. Kaikkiaan tilaisuuteen osallistui 140 henkilöä.

Jukka Reinikainen