ESITYSTALOUS 3 – Radio

Missä paikallisradiohype? Lyhyttä silppua ja minä-keskeistä höläytystä. ”Olenko vielä töissä?” Jäljelle jäävät kokevat syyllisyyttä siitä, että pelastuivat.

Tuulikki ja Timo Hakkarainen (kesk.) sekä Kari Arola. Lue mitä Timo tuumii.

Timo Hakkarainen:

"Esityspäivän aamuna Hesari julkaisi teemaan liittyen Heikki Hellmanin Vieraskynä-kirjoituksen, jossa kerrottiin Liikenne- ja viestintäministeriön riisuneen kaupallisilta radioasemilta loputkin ohjelmasisältöä koskevat vähät vaatimukset. Kauas on ajauduttu kolmen vuosikymmenen takaisesta paikallisradiohypestä. Yleläisen puolisona on tullut läheltä seurattua radion muutosta, joten teeman käsittely Esitystalous 3:ssa kylmäsi. Onneksi esitys sisälsi huumoria. Liikaa mustavalkoisuutta vältettiin, ja näytelmän loppu jäi ilmaan. Onko radiolla vielä toivoa? "

Helena Raunio (vas.), Pirkko Paaermaa ja Pentti Yli-Karjanmaa kommentoivat näytelmää esityksen jälkeen.

Pirkko Paaermaa:

Niin sanotun vanhanajan journalismin kuolema tuntui näytelmässä aika surulliselta seurata ja valitettavasti se ainakin kaupallisilla kanavilla on totta. Lyhyttä silppua, lehtien lukemista musan välissä ja minä-keskeistä hölätystä. Onneksi on vielä Yle. Toinen kiinnostava asia, minkä esitys toi loistavasti esiin, olivat nuo tarinat, jotka todella ovat vallanneet niin journalismin, yritysmaailman kuin "itsensä brändäyksen". Tulee kyllä mieleen, että ovatko kaikki tarinat aina tosia vai markkinahemmojen vääntämiä.

Pentti Yli-Karjanmaa:

Joo, olipa tuttua. Muutama vuosi töissä kaupallisessa radiossa on koettu. ”Kehityspalaveri” viinan kanssa mielenkiintoinen kokemus. – ”Olenko vielä töissä..”

Helena Raunio:

Esitystalous palautti mieleeni omaan työuraan mahtuneet yt- tai lomautuskierrokset. Niitä ehti täysien työvuosieni aikana olla kaikkiaan kymmenen. Jokainen kierros sisälsi vaatimuksen tehostamisesta, säästöistä ja muutoksesta kuten myös Esitystalous 3 toi esille. Niin näytelmässä kuin myös elävissä tilanteissa oli mukava muutosvastarintaa ja pelkoa tulevasta, mikä kalvaa henkisiä voimavaroja kaikilta. Niissä on häviäjiä ja voittajia, ja jäljelle jäävät kokevat syyllisyyttä siitä, että pelastuivat. Eikä tilanteista puutu surkuhupaisiakaan piirteitä, kuten illan näytelmästäkin ilmeni. Tuloksenteon tarve, ja siitä seuraava uudistaminen on lähes epätoivoista vääntämistä, jopa itsetarkoitus. Itse pääsin siihen onnelliseen asemaan, että sain jättää vakituisen työn Alma Talentissa täysin palvelleena, mikä tuntuu nykymaailmassa lähes ihmeeltä.

Kahvia/ teetä ja leivoksia nautittiin ykköskerroksen Sakari-salissa väliajalla.

Nuorisoakin oli paikalla. Otso Aunola avustaa uusien kotisivujemme teossa avecina Veera Wahlroos. Tässä leivosmaistiaiset.

Loppuaplodit, kiitokset - ja lievä hämmennys...

Teksti: kommentoijat sähköpostitse
Kuvat ja video: Maarit Tyrkkö

Lue lisää esityksestä Espoon Kaupunginteatterin sivuilta

KUTSU

Olemme saaneet seuraavaan Suometar-päivään (torstaina 10.1.2019) paneeliin ohjaaja ja käsikirjoittaja Juha Jokelan, jonka uutuusnäytelmä menee parhaillaan Espoon Kaupunginteatterissa. Paneelin työryhmään kuuluvat Marketta Mattila, Tapani Ruokanen ja Maarit Tyrkkö.

Koska näytelmä puhuttaa kaikkia meitä journalisteja, olemme varanneet 30 lippua näytökseen keskiviikkona 21.11.2018 klo 19.00.

Tämän kyselyn tarkoituksena on selvittää löytyykö esitykseen katsojia liittomme jäsenistä aveceineen. Teatteri kiirehtii varaustamme, siksi etenemme kuten alla kerrotaan.

Pressilipun hinnaksi on neuvoteltu 18€ (normaali lippu 42€/ eläkeläinen 38€). Avecilta perimme 32€.

Tarkoitus on kokoontua teatterilla (ei bussikuljetusta) ja sopia erikseen väliaikatarjoilu halukkaille.

Varmat ilmoittautumiset Maarit Tyrkölle maarit.tyrkko(at)gmail.com perjantaihin 26.10. mennessä.

Selvitämme vielä väliaikatarjoilun halukkaille – sihteerimme Silja Latvanen ilmoittaa siitä myöhemmin, samoin kuin maksettavasta summasta ja SSL:n tilistä.

Paneelityöryhmän ajatus on, että nähtyään tämän näytelmän katsoja on Suometar-päivänä hyvässä iskussa!

Paikat ovat valitettavasti loppuunvarattu. Myös saamamme 10 lisäpaikkaa täyttyivät heti. Nähdään teatterilla!

Marketta Mattila oli ensi-illassa ja vastaa kysymykseen: Miksi Esitystalous 3 on hyvä nähdä?

Juha Jokelan käsikirjoittama ja ohjaama Esitystalous 3 on älykkään säkenöivä analyysi mediamaailman muutoksista. Keskipisteessä on espoolainen Radio Stage, joka pitäisi tuotteistaa uuteen kuosiin.  Mediakonsernin muutoskonsultin (Veera Kiiskinen) ilmestyminen radioasemalle järkyttää totuttuja valtakuvioita - päällikkö (Martti Suosalo) joutuu altavastaajaksi, kun aamujuontaja Karoliinasta (Ria Kataja) löytyy potentiaalia.
Jokelan draama imitoi tarkkanäköisesti eri sukupolveen kuuluvia radiopersoonia ja tähtiä maneereineen, mutta samalla se tutkii sukupuolten valta-asetelmia, toimittajien brändäämistä, #metoota, valtarakenteissa lymyävää opportunismia ja journalismin mahdollisuuksia kaupallisuuden puristuksessa.
Koko näyttelijätiimi on häikäisevä, aina Raimo Grönbergin vanhan liiton jazzdiggarista nuoren polven DJ Mysliin (Ylermi Rajamaa). Ja on siellä yksi uutistoimittajakin. Tintti (Henna Hakkarainen) haluaa olla yhä vain journalisti.

Lue lisää Espoon Kaupunginteatterin sivuilta

Matkat arkisto