Uuden Suomettaren Säätiö

Omistusta ja apurahoja

Uuden Suomettaren säätiö perustettiin 1920 itsenäistymisen murroksessa, jolloin myös lehti- ja puoluekenttä järjesteltiin uudelleen. Vuodesta 1869 ilmestyneen Uuden Suomettaren omaisuudesta osa säätiöitiin. Samalla säätiöstä tuli Oy Uuden Suomen suurin osakas 1950-luvulle saakka..

Säätiö on tukenut säännöllisesti toimittajien täydennyskoulutusta ennen muuta matka- apurahoin ja viime vuosina myös journalismin tutkimusta. Suomalainen Sanomalehtimiesliitto, joka oli jo aiemmin jakanut matka-apurahoja, on alusta asti nimennyt yhden jäsenen säätiön hallitukseen. Muissakin jäsenissä on ollut aina liiton keskeisiä nimiä.

Säätiön hallituksen puheenjohtajana toimii nykyään vuorineuvos Matti Kavetvuo ja hallituksen jäseninä kauppaneuvos Pentti Kivinen, ministeri Antti Tanskanen ja lehdistöneuvos Jyrki Vesikansa sekä Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton nimeämänä artikkelitoimittaja Margit Hara. Asiamiehenä on ekonomi Annukka Åstrand (annukka.astrand@saunalahti.fi, 040-514 2552).

Historiikki

Säätiön historiikissa (2012) Apurahalla Konstatinopoliin ... Petsamoon ... Brysseliin valt. maist. Jyrki Haikonen kuvaa journalistisen kulttuurin muuttumista säätiön apurahojen valossa. Miten Suomen ulkoinen asema ja muut tekijät vaikuttivat toimittajien matkakohteiden valintaan? Mitä matkoilla havaittiin? Miten toimittajat matkustivat ennen halpalentojen aikaa?

Ekonomi Pentti Oslamo kertoo säätiön talouden ja hallinnon kehityksestä. Vakaalla sijoituspolitiikalla säätiölle on kartutettu pääoma, josta on maksettu apurahoja nykyrahassa yli 800.000 euroa. 2000-luvulla on jo jaettu 125 apurahaa keskiarvoltaan yli 1300 euroa. Tänä vuonna apurahoina jaettiin 26.200 euroa.

Fil. lis. Jyrki Vesikansa esittelee säätiötä Uusi Suomi-yhtiön pääomistajana 1950-luvun alkuun saakka. Lehtitalossa taisteltiin vallasta niin poliittisista kuin muista syistä. Säätiö vahvisti tällöin tietyn sisäpiirin asemaa. 1950-luvulla US-yhtiön pääomistajiksi nousivat Tuko, KOP ja Pohjola säätiön roolin kaventuessa.

Voit nyt lukea/ladata historiikin (pdf-version) koneellesi tästä linkistä.

Apurahat

Säätiön apurahojen hakemisesta tiedotetaan yleensä alkuvuodesta mm. Journalisti-lehdessä sekä näillä kotisivuilla.

Avaa pdf